raskausajan jooga

 “In giving birth to our babies, we may find that we give birth to new possibilities within ourselves.”

–Myla and Jon Kabat-Zinn

 

Raskausjooga on niin paljon enemmän kuin liikkumista. Se on tapa laskeutua omaan kehoon ja rakentaa luottamusta siihen ja omaan synnyttämiskykyyn. Tunneilla käytämme m.m. hengitystä, liikkeitä, rentoutumista, ääntä ja visualisointia työkaluina, joita voi sitten käyttää synnytyksen aikana. Tärkeintä on löytää ne työkalut jotka sopivat itsellesi ja jotka luvat sinulle turvallisuuden tunteen. Haluaisin että jokainen nainen saisi tuntea luottamusta ja positiivisuutta synnytystä kohtaa ja kuitenkin olla avoin sille että synnytystä ei voi täysin kontrolloida.   Hyväksymällä tämän voi vaikuttaa omaan suhtautumiseen ja sen myötä siihen miten kokee synnytyksen.

 

Hatha yoga

Sun and moon. 

Yin and yang.

Active and calm.

Finding the balance.

 

Hatha on fyysinen ja dynaaminen joogalaji jossa pyritään kehon ja mielen tasapainoon. Tunnin aikana tehdään sekä voimakkaita asanoita että lempeitä veny-tyksiä, pysähdytään tarkkai-lemaan ja tunnutelemaan. Hengitys on olennainen osa harjoitusta ja liikkeet tehdään usein hengityksen tahdissa. Tunti loppuu aina rentoutukseen.

pranayama

Expanding your life force through breathing.

Pranayaman voi kääntää elämänvoiman laajentamiseksi. Hengityksen kautta  voi kontrolloida oman kehon elämänvoimaa ja energiavirtaa. Hatha jooga koostuu monesta osasta asanan, eli matolla tehtyjen fyysisten asentojen lisäksi. Muita osia ovat elämänsäännöt, (yama ja niyama) keskittyminen ja meditaatio, sekä pranayama, eli hengityksen haltuun ottaminen. 

Pranayama on hengitys-harjoituksia joiden avulla puhdistetaan kehon energia-kanavia pidentämällä ja pidättämällä hengitystä. Pranayaman hyötyjä ovat mm. mielen rauhoittuminen, veren-paineen alentuminen, parempi ruoansulatus.

 

On kuitenkin tärkeätä aloittaa harjoittaminen varovasti, ja mielellään opettajan kanssa koska liian paljon voi rasittaa hermostoa. Kun oppilas edistyy hän saa usein henkilökohtaisen harjoituksen kokeneelta opettajalta.

Minna Yogini